fbpx

Jak wybrać perspektywiczne projekty ICO?

Rynek kryptowalut jest bardzo wszechstronny. Od czasu sukcesu ICO Ethereum wiele firm i start-upów poszło w ślady ETH i zaczęło organizować własne kampanie. Niektóre z nich osiągnęły spektakularny sukces i dały nawet kilkuset-krotne zwroty z inwestycji! Jednakże były i takie, które w ogóle nie doszły do skutku ponieważ okazały się “scamem”, czyli zwyczajnym oszustwem i kradzieżą pieniędzy inwestorów. Jak więc odróżnić projekty mające duży potencjał od tych, które mogą przynieść nam straty? W poniższym artykule przedstawimy kryteria, według których oceniamy projekty ICO.

Jeśli jeszcze nie wiesz czym są ICO to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Informacje ogólne

  1. Spójrz na stronę projektu. Jak jest wykonana? Czy przypomina Ci inne strony zrobione w kilka godzin na gotowym motywie czy jest unikatowa i niepowtarzalna?
  2. Zapoznaj się z whitepaperem. Musisz być w stanie odpowiedzieć na pytanie “czym ta firma się zajmuje?”. Jaka jest propozycja wartości projektu?
  3. Dołącz do slacka/ discorda/ telegrama/ bitcointalka lub jakiegoś innego medium/komunikatora używanego przez firmę. Jaka panuje tam atmosfera. Czy administratorzy radzą sobie z odpowiedziami na pytania? Czy może panuje tam kipisz i sypią się hejty?
  4. Zapoznaj się z newsami i opiniami stron branżowych. Czy jakiś znany krypto-youtuber wypowiada się pozytywnie o tym ICO? Czy są jakieś artykuły na stronach poświęconych krypto lub bardziej mainstremowaych stronach informacyjnych?
  5. Czy firma ma jakąś scentralizowaną lub zdecentralizowaną konkurencję?
  6. Przyjrzyj się roadmapowi. Dowiesz się dzięki temu na kiedy są zaplanowane jakieś aktualizacje projektu. Jeśli np. najbliższe wydarzenie w roadmapie jest zaplanowane na następny rok to bardzo możliwe, że cena po ICO będzie spadać. I odwrotnie jeśli tuż po ICO ma się pojawić seria dobrych newsów to jest to dobry powód do wzrostów.
  7. Na jakim etapie jest projekt? Czy mają już gotowy produkt czy tylko koncepcje? Projekty posiadające prototyp są znacznie bardziej cenione przez inwestorów.
  8. Jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę a projekt ma otwarty kod źródłowy to warto rzucić okiem i oszacować stopień jego zaawansowania i unikatowość.
  9. Czy faktycznie jest potrzeba decentralizacji tego produktu/ usługi? Być może użytkownicy są dość zadowoleni z obecnych rozwiązań i nie będzie popytu na zdecentralizowane rozwiązanie tego samego problemu.
  10. Czy wokół projektu jest jakiś hajp? Czy może nikt się nim zbytnio nie interesuje? Aby projekt się rozwijał i cena rosła potrzebny jest efekt sieci, a więc promocja nie tylko za pomocą płatnych reklam ale rekomendacje od ludzi do ludzi. Po co tworzyć token, z którego nikt nie będzie korzystał?

Struktura ICO

  1. Jak ICO jest wyceniane? Jaki jest hard cap (maksymalna ilość pieniędzy, które projekt chce zebrać). Niektóre ICO nie posiadają hard cap, wtedy finalna cena tokenów jest uzależniona od inwestorów – jednakże przypomina to trochę loterię bo do samego końca nie wiadomo ile tokenów dostaniemy za nasz wkład.
  2. Jaki % tokenów przypada inwestorom a ile pozostaje dla zespołu i na rozwój projektu?
  3. Na podstawie punktu 1 i 2 możemy oszacować marketcap ICO w momencie pojawienia się na giełdach. Przykładowo ICO ma 10M$ hard capu a inwestorom łącznie przypada 50% wszystkich tokenów. Oznacz to, że marketcap ICO będzie wynosił 20M$. Generalnie im większy marketcap tym miej miejsca na wzrosty.
  4. Co stanie się z niesprzedanymi tokenami? Czy zostaną one zniszczone czy przejmuje je firma? – Pierwsza opcja jest zdecydowanie bardziej korzystna dla inwestorów.
  5. Czy firma zastrzega sobie prawo do wygenerowania kolejnych tokenów po ICO, czy wszystkie tokeny to te sprzedane podczas ICO? Jeśli firma zakłada możliwość inflacji to może się to odbić na cenie tokenów w perspektywie długoterminowej

Funkcjonalność tokenów

  1. Do czego będą wykorzystywane tokeny? Jest to bardzo ważny punkt ponieważ od niego zależy czy tokeny mają szansę urosnąć na wartości.
  2. Tokeny mogą być wykorzystywane do wykonywania transakcji lub pełnienia innych funkcji wewnątrz platformy. Wtedy im większy popyt na usługi platformy tym większa powinna być wartość tokenów.
  3. Firma może dystrybuować część swoich dochodów dla posiadaczy tokenów. Im większe zarobki firmy tym więcej zyskają posiadacze tokenów.
  4. Tokeny posiadają dodatkową wartość np. anonimowość, transfery są bardzo szybkie, koszty transakcji są bardzo niskie lub zerowe. To są jedne z podstawowych założeń kryptowalut. Jeśli dana kryptowaluta ma szansę stać się tą powszechnie wykorzystywaną to również możemy spodziewać się wzrostów wartości.

Kto odpowiada za projekt?

  1. Warto przejrzeć profile kluczowych członów zespołu na twitterze/ linkedIn. Czy wszystko jest z nimi w porządku? Czy może są oni anonimowi lub nieprawdziwi?
  2. Doświadczenie członów zespołu. Czy wcześniej działali już w branży lub mają inne bogate doświadczenia zawodowe?
  3. Warto także zwrócić uwagę na doradców/ kluczowych partnerów projektu. Chociaż warto mieć na uwadze, że czasami dodanie znanych osobistości jako doradców pełni jedynie funkcje marketingowe.
  4. Czy zespół pracuje już razem od jakiegoś czasu czy został na szybko skomponowany tuż przed ICO? Druga opcja może świadczyć o tym, że ICO służy jedynie do przytulenia większych funduszy niż jest im to potrzebne.

Zagrożenia i ryzyko

  1. Zastanówmy się co może pójść nie tak i jaki będzie to miało wpływ na wartość tokenów?
  2. Czy w ogóle jest popyt produkt/ usługę oferowany przez firmę?
  3. Czy ten produkt/ usługę da się łatwo zastąpić/ skopiować?
  4. Jak wygląda sektor, czy wartości proponowane przez firmę są faktycznie atrakcyjne i w jakiś sposób unikatowe dla grupy docelowej? Czy nabywcy przerzucą się na produkty/ usługi oferowane przez projekt?
  5. Czy projekt faktycznie jest w stanie przebić się przez konkurencję? Czy inne firmy będą wolały współpracować z nim niż z konkurencją?
  6. Jaka jest motywacja dla założycieli i pracowników do rozwijania projektu? Czy nie zostanie on zwyczajnie porzucony?
  7. Czy whitepaper/ strona prezentuje głównie informacje o wielkości swojej branży/ sektora i potencjale jaki ma w sobie ten rynek? Czy może skupiają się wokół tego aby dokładnie wytłumaczyć czym zajmuje się projekt i jakie wartości proponuje.
  8. Czy używają jakiś płatnych reklam? Czy więcej inwestują w marketing czy rozwój funkcjonalności. Jeśli ICO posiada zbyt duży budżet reklamowy np. na bounty lub program partnerski to można wnioskować, że zależy im tylko na pozyskaniu jak największej ilości pieniędzy.
  9. Czy projekt będzie miał jakieś problemy prawne związane ze specyfiką swojej działalności? Czy potrzebuje specjalnych pozwoleń?
  10. Czy projekt jest samowystarczalny, czy w dużej mierze zależy od jednego kluczowego dostawcy/ partnera biznesowego?

Jakie są Twoje założenia inwestycyjne?

  1. Zanim zainwestujesz koniecznie obierz strategię co zrobisz gdy już dostaniesz swoje tokeny z ICO.
  2. Czy wolisz sprzedać tokeny od razu jak tylko pojawią się na giełdach? Czy raczej będziesz trzymał na longterm? A może część sprzedasz w krótkim terminie a resztę zachowasz na longterm?
  3. Jeśli nastawiasz się na shortterm/ “flipping” to koniecznie zwróć uwagę na hajp wokół projektu. Najlepiej jeśli ICO posiada “whitelist” i istnieje potencjał, że wszystko zostanie wyprzedane w 1-2 dni. Tym większe fomo będzie wśród os. które się nie załapały.
  4. Jaki jest hard cap ICO? Im większy tym trudniej o wysokie loty szczególnie w krótkim terminie.
  5. Czy ICO oferuje/ oferowało przedsprzedaż (pre-sale), jeśli tak to jaki był tam bonus. Jeśli bonus był większy niż 30% to zawsze istnieje ryzyko, że inwestorzy, którzy dostali więcej tokenów za tę samą cenę, sprzedadzą je natychmiast po lub nawet poniżej ceny ICO aby tylko wycisnąć kilka/ kilkanaście procent. Warto także samemu brać udział w przedsprzedażach. Zazwyczaj wiąże się to jednak z dłuższym okresem, na który musimy zamrozić kapitał.
  6. Zwróć uwagę po jakim czasie od ICO będzie można handlować tokenami. Im szybciej tym większe prawdopodobieństwo, że hajp nie opadnie.
  7. Zwróć uwagę na newsy/ aktualizacje i etapy roadmapu. Jeśli niedługo po ICO firma ogłosi jakieś istotne nowinki to może to być dobrym powodem do wzrostów.
  8. Jeśli nastawiasz się na longterm to zdecydowanie polecam zapoznać się dodatkowo z artykułem o analizie fundamentalnej, do którego link znajdziesz na końcu tego wpisu.
  9. Przygotuj się także na spore wahania ceny (swingi) tuż po wejściu ICO na giełdy. Może to potrwać długie tygodnie zanim cena się ustabilizuje.

Jeśli chcesz jeszcze dokładniej przeanalizować jakiś projekt ICO lub po tym jak znalazł się już na giełdach to pomocny może okazać się ten artykuł o analizie fundamentalnej kryptowalut.

Nie przegap ważnych informacji!

Otrzymuj najważniejsze informacje
i ekskluzywne materiały na temat kryptowalut.

Invalid email address
Pamiętaj, że możesz wypisać się w każdej chwili.

Komentarze (Brak)

Zostaw Swój Komentarz