fbpx

SmartDrop – nowa koncepcja rozdawania kryptowalut

Większość osób działających w obszarze kryptowalut wie czym jest airdrop. Dla niewtajemniczonych, jest to rozdawanie niewielkiej ilości kryptowaluty (tokenów), najczęściej w fazie ICO, w celu promocji projektu i budowy społeczności użytkowników. Teraz pojawiła się nowa koncepcja pod nazwą SmartDrop i w tym artykule opisujemy o co tu chodzi.

SmartDrop czyli udoskonalony Airdrop

Pojęcie „smartdrop” zyskało na znaczeniu po lipcowym artykule w serwisie Medium, autorstwa Davida Johnstona, założyciela Yeoman’s Capital i doświadczonego inwestora. Johnston zachęca startupy skupiające się na blockchainie, aby unikały standardowego podejścia do airdropów, jakim jest udostępnianie tokenów wszystkim, którzy mają adres ethereum. Zamiast tego proponuje bardziej ukierunkowane podejście.

Zachęca do inteligentnego celowania w konkretne grupy odbiorców, dając im znaczącą wartoś, w celu przyciągnięcia prawdziwych użytkowników do udziału w projekcie. Nowy, alternatywny sposób zaczyna zyskiwać na popularności.

Koncepcja została już wdrożona w życie przez kilka projektów. Johnston napisał w swoim artykule, że sprawdził, które firmy dotychczas z niej skorzystały. Wskazał Dfinity i Polymath jako przykłady projektów, które przeprowadziły smartdropy.

W czerwcu twórcy Dfinity ogłosili, że planują przekazać tokeny o wartości 35 milionów dolarów członkom społeczności, którzy przejdą proces weryfikacji know-your-customer (KYC) i procedurę przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML).

Niedługo potem pojawiły się kolejne firmy, które zaczęły wdrażać udoskonalone airdropy. Dla przykładu, firma zarządzająca tokenami Crypto TRM Labs niedawno uruchomiła platformę, która umożliwia projektom dystrybucję tokenów, selekcjonując użytkowników i przeprowadzając ich analizę.

Wiele osób ze świata kryptowalut pokłada duże nadzieje w nowej ulepszonej formie airdropów. Może być to rozwiązanie problemów związanych z dystrybucją tokenów w ICO, które zostały poddane regulacjom. Projekty te często mają trudności z pozyskaniem początkowych użytkowników, a ich tokeny często są w większym stopniu przedmiotem spekulacji niż czymś użytecznym.

„Większość airdropów rozdaje tokeny inwestorom, aby mogli je spieniężyć na giełdzie, a tak naprawdę starają się pokazać na giełdach, mówiąc „hej, mamy dużo portfeli, przyciągniemy Wam dużo ludzi, a więc dodajmy nasz token na Waszej giełdzie” – powiedział Paul Hainsworth, CEO projektu Open Garden, który wkrótce użyje modelu Smartdrop do dystrybucji swoich tokenów OG.

Społeczność jako priorytet

Przyjmowanie smartdropów jako głównego sposobu dystrybucji tokenów, nie eliminuje możliwości przeprowadzenia ICO.

„Wciąż widzę miejsce na sprzedaż tokenów, ale wydaje mi się, że powinna być prowadzona na kolejnym etapie, po tym jak zbudujesz społeczność i będziesz miał projekt do zaprezentowania” – powiedział Johnston.

Dodał, że tworzenie oprogramowania polega w dużej mierze właśnie na budowaniu społeczności użytkowników.

„Najważniejsza jest budowa społeczności i prawdziwego oprogramowania już na starcie, ponieważ twórcy projektów stają się ofiarami własnego sukcesu. Jeśli mają za dużo pieniędzy, tracą dyscyplinę w tworzeniu rozwiązania. Zbieranie pieniędzy nie jest sednem sprawy. Zbieranie pieniędzy to tylko sposób na dostarczenie rozwiązania”.

Hainsworth z projektu Open Garden jest tego świadomy. W rezultacie Open Garden, projekt zdecentralizowanej sieci Wifi przyjął odwrotne podejście.

„Wprowadzamy produkt, robimy airdrop (smartdrop), aby dać ludziom tokeny, aby mogli zacząć używać ich w sieci, demonstrując tym samym narzędzie. Kiedy już będziemy mieli dopracowane rozwiązania w sieci, będziemy rozdawać nasze tokeny inwestorom”.

Smartdrop zbiegnie się także z oficjalnym uruchomieniem protokołu na żywo projektu lub mainnetem, który według Hainswortha jest „zbudowany i gotowy do pracy”.

Open Garden prowadzi obecnie aplikację messengerową o nazwie FireChat, która ma 5 milionów użytkowników, i jest to rynek początkowy, na który będzie przekazywał swoje tokeny.

Ale poza tym, zespół zbudował pewnego rodzaju ubezpieczenie w smartfonie, aby upewnić się, że OG będzie używany do przeprowadzania transakcji w sieci, a nie do spekulacji.

Członkowie społeczności otrzymujący token nie będą mogli natychmiast wypłacić pieniędzy. Zamiast tego muszą najpierw użyć tokena dla „jego zamierzonego celu” – na przykład zamiany swoich telefonów w hotspoty, przeprowadzania transakcji i utrzymywania aplikacji na ponad miesiąc.

Smartdrop czyli inteligentna dystrybucja tokenów.

Oczywiście nie wystarczy po prostu przekazać tokenów „właściwym” użytkownikom.

Należy wziąć pod uwagę także istotne czynniki takie jak % dystrybuowanych w ten sposób tokenów oraz ich cena. Twórcy muszą pamiętać, aby podać była adekwatna do popytu, aby nie nadużyć zaufania inwestorów.

„Obecnie średnio rozdaje się w airdropach 1% tokenów, co nie ma większego znaczenia. Myślę, że należy zrobić coś poważniejszego. Pomyśl o 25, 50 lub nawet 60% tokenów, które będą rozdane społeczności, aby twórcy projektu byli mniejszością, zamiast dominować w społeczności. Jeśli społeczność przynosi większość wartości, wówczas powinna otrzymać większość nagrody.”

Obserwuj nas na Telegramie i zapisz się do naszego newslettera poniżej, aby być na bieżąco.

Nie przegap ważnych informacji!

Otrzymuj najważniejsze informacje
i ekskluzywne materiały na temat kryptowalut.

Invalid email address
Pamiętaj, że możesz wypisać się w każdej chwili.

Komentarze (Brak)

Zostaw Swój Komentarz