fbpx

Czym jest ICO?

ICO (Initial Coin Offering) to jeden ze sposobów w jaki firmy powiązane z rynkiem kryptowalut mogą zbierać fundusze na swoje przedsięwzięcia. Dla start-upów działających w oparciu o technologię blockchain jest to znacznie szybszy i mniej rygorystyczny sposób na zbieranie funduszy na swoje założenia, niż przykładowo branie pożyczki od banków. Pierwsi nabywcy inwestują w firmę swoje pieniądze lub kryptowalutę – np. Ethereum a w zamian dostają określoną ilość nowej kryptowaluty emitowanej przez firmę.

Jak przebiega ICO?

Zazwyczaj tak samo jak w przypadku innych startupów. Firma, która chce zebrać pieniądze w ICO dostarcza dokumenty, które m. in. o tym:

  • co to za projekt
  • co się stanie gdy projekt zbierze odpowiednią ilość środków
  • ile wcześni udziałowcy dostaną za swój wkład
  • ile będzie trwała kampania
  • roadmap, czyli kolejne kroki milowe projektu
  • whitepaper, czyli bardzo marketingowy „biznes plan”, który zazwyczaj przypomina dokument opisujący idee projektu, bez wdawania się w szczegóły technologiczne czy finanse.

Podczas kampanii ludzie zwyczajnie wykupują kryptowalutę dystrybuowaną przez firmę. Cały proces przypomina nieco pierwszą ofertę publiczną spółek, podczas której są wyprzedawane pierwsze akcje firmy. Jeśli nie uda się zebrać wyznaczonej kwoty w określonym terminie, pieniądze zostaną zwrócone z powrotem do osób, które je wpłaciły. Jeśli natomiast zbiórka odniesie sukces to pieniądze zostaną przeznaczone na realizację założeń ICO a inwestorzy zamiast akcji (jak w przypadku IPO) otrzymają tokeny firmy organizującej ICO.

Metoda pozyskiwania funduszy poprzez ICO jest niezwykle wygodna, szczególnie w okresie kiedy regulacje dotyczące tego rynku nie są tak rygorystyczne jak inne formy pozyskiwania środków przez star-upy: IPO, anioły biznesu lub VC. Jest to jednocześnie problem dla inwestorów ponieważ, nie mają oni takiego zabezpieczenia jak w przypadku bardziej konwencjonalnych form finansowania start-upów.

Dlaczego, mimo ryzyka, ktoś miałby inwestować w ICO?

Oczywiście z powodu oczekiwań, że wyjmie się więcej niż się włożyło. Wcześni nabywcy oczekują, że nowa kryptowaluta po prostu zyska na wartości i po ICO będzie warta więcej niż w momencie gdy w nią zainwestowali. Jednym z przykładów udanej kampani ICO jest platforma Ethereum, która wdrożyła własną kryptowalutę noszącą tę samą nazwę co serwis. Projekt został wdrożony w roku 2014 i zebrał 18 milionów dolarów. Wtedy jedno ETH było warte 40 centów. W 2015 projekt wszedł w życie a już w roku 2016 jedno Ethereum było warte 14 dolarów. Obecnie jedno Ethereum jest warte ponad 700 dolarów i wciąż rośnie. Oznacza to mniej więcej 1750 krotny wzrost od ICO.

Kampanie ICO są podobne do IPO lub croudfundingu. ICO i IPO są do siebie niezwykle podobne, tyle że zamiast papierów wartościowych jest wyprzedawana kryptowaluta emitowana przez firmę. Jednak o ile w IPO biorą udział inwestorzy, tak w ICO możemy mówić o osobach wspierających projekt na wzór croudfundingu. Różnica pomiędzy ICO a crowdfundingiem jest taka, że podczas ICO ludzie oczekują na zwrot z inwestycji, podczas gdy przy croudfundingu mówimy raczej o dotowaniu czegoś dla samej idei.

Mimo, że odbyło się już wiele udanych kampanii ICO to trzeba być ostrożnym, ponieważ nie wszystkie projekty po zebraniu pieniędzy okazują się strzałem w dziesiątkę. W serwisie CrypoProfit będziemy opisywać projekty ICO, które naszym zdaniem mają duże szanse na odniesienie sukcesu.

Więcej informacji o tym jak wybrać perspektywiczne projekty ICO przeczytasz w tym artykule.

Nie przegap ważnych informacji!

Otrzymuj najważniejsze informacje
i ekskluzywne materiały na temat kryptowalut.

Invalid email address
Pamiętaj, że możesz wypisać się w każdej chwili.

Komentarze (Brak)

Zostaw Swój Komentarz